*

tuomoluoma

Suomalaiset keksi saunan - ruotsalaiset myi sen

Alussa oli vain suo, kuokka ja Jussi. Ja niin on lopussakin, joka on kohta edessä, ellei asenne muutu.

Mitä ei voi kuokkia, sahata tai hakata, ei meinaa Suomessa mitään. Kunnon työmiehet tekevät oikeaa työtä, jossa tulee hiki ja känsiä kämmeniin. Kynttilä pidetään vakan alla. Asioista ei tehdä numeroa. Ja liian pitkästä ilosta pitää tulla itku. Jos kohdalle sattuu onni,  niin sekin pitää kätkeä. Tai jos se on olemassa, niin se on aavan meren tuolla puolen, minne ei kuitenkaan koskaan pääse. Ja lopussa pitää kuolla köyhänä. Ihan niin kuin Koskelan Jussikin kuoli.

Myyjiä pidetään helppoheikkeinä ja markkinointihommia kunniattomampaa ammattia ei olekaan. Kun itse olin mainostoimistopomo, niin sanoin äidille olevani porttolassa pianistina, että hän voisi edes pikkuisen kunnioittaa poikaansa.

Mitään niin akkamaista ei ole kuin pukeutua näyttävästi. Mitään niin pelottavaa ei ole kuin esiintyä tai ilmaista tunteitaan. Ja innostuksen äänen intonaation pitää olla tasainen kun Pohjanmaan lakeus, ettei vain vedä överiksi.

Suomalaiset keksivät saunan, ruotsalaiset myivät sen. Suomalaisilla on nimeltämainitsemattomat kotieläintenkin käyttöä kestävät sukat, joiden harmaanpuhuvia malleja myydään muutamalla  eurolla kyläkaupoissa pienellä alueella Parkanosta pohjoiseen. Ruotsalaisilla on Happy Socksit, jotka ovat muutamassa vuodessa vallanneet koko maailman iloisella mallistollaan ja ammattimaisesti rakennetulla brändillään. Ja niin edelleen.

Suomen pahasti yskivien yritysten haasteissa ei ole tämän kummemmasta kysymys. 2014-luvulla maailmanmarkkinoilla pärjää paremmin kauppaa tekemällä kuin kuokkaa heiluttamalla. Suomen kuuluisin innovaatio, ”hyvä tuote”, ei myy itse itseään. Jos kynttilä on vakan alla, se pysyy siellä, kukaan muu ei tule sitä sieltä esiin kaivamaan. Ja vaatimattomuus ei enää kaunista ketään. Tämän läksyn suomalaisten pitäisi oppia.

Jos meinaamme muuttua, meidän on pakko päästää irti väinölinnalaisesta ankean ajan tunnelmasta jossa Jussi kuokkii, työläiset marssivat ja Koskela johtaa. Se aika meni vuosikymmeniä sitten. Meidän pitää päivittää asenteemme ja ihanteemme tähän päivään. Me tarvitsemme myyntiä, markkinointia, riskinottoa, etukenoa, itsevarmuutta, onnistumisia, onnistumisista riemuitsemista, palkitsemista ja kannustamista. Sekä ennen kaikkea positiivista asennetta

Kaukana on se aika, kun Kekkonen oli valtakunnan kovin kansainvälinen myyntimies ja kotimarkkinoiden yritysjohtajien tarvitsi hoitaa asioita vain keskenään toisilleen saunan lauteilla kaljapullo kädessä jurosti murahtelemalla.  Mutta sen ajan perintö määrittelee edelleen tekemisiämme ja ennen kaikkea tekemättä jättämisiämme valitettavan paljon.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

9Suosittele

9 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (34 kommenttia)

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Suomalaiset keksivät kylläkin sauna-sanan, mutta itse "kyly" on kyllä keksitty vuosisatoja sitten ympäri pohjolaa, aivan Siperiaa myöten (баня). Jokainen, joka on liikkunut idän syrjäseuduilla tai lukenut vaikkapa etnografisia julkaisuja, voi tämän vahvistaa.

https://ru.wikipedia.org/wiki/%C1%E0%ED%FF

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Intiaaneilla on ollut saunoja tuhansia vuosia, joten aika kansainvälinen perinne se on. Vanhin löydetty olisi tämän mukaan 3000 vuotta vanha, mutta on niitä todennäköisesti sitä ennenkin ollut:

http://www.indianz.com/News/show.asp?ID=edu/320200...

Käyttäjän PerttiKannisto1 kuva
Pertti Kannisto

Kyse ei ole siitä, kuka keksi saunan. Vaan siitä kuka osasi rahastaa kansantalouden hyödyksi.

Meilta härmäläisiltä puuttuu markkinointikyky, jonka puutetta vasemmisto ja tvirheet parhaansa mukaan yrittävät estää.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Kuten Perttikin vissi huomasi: reagoin otsikon ikivanhaan hokemaan, joka yksinkertaisesti on väärä.. Lisäksi suosittelin Juha Kuikan kommentti numero 5, jossa todetaan: "Hyvää pakinaa tärkeästä aiheesta". Heips!

Risto Koivula

Sauna nykyisessä muodossaan ja myös sana on nykyisen Latvian rannikolla asuneiden KUURILAISTEN eli Baltian viikinkien keksintö. Sauna ja terva olivat heidän merenkulku- kultuurinsa kulmakivi oloissa, joissa yhdeksän kuukautta sataa vaakasuoraan, useimmiten räntää. He tykkäsivät kuitenkin asettua sisämaahan jokien varsille enemmän tai vähemmän väliaikaisiksi yhdyskunniksi. Viikingeillä ei ollut asiaa sisämaahahan Baltiassa eikä Suomessa.

http://hameemmias.vuodatus.net/lue/2013/05/viikink...

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Joo, joo.....ei ollut asiaa sisämaahan. Vikingeista Rurik ryhtyi Novgorodin hallitsijaksi, Sineus asettui Belozerskiin ja Truvor Izborskiin. Rurikin seuraaja Oleg perusti vuorostaan Kiovan vuonna 882. Kävin juuri Minskissä ja siellä kerrottiin, että juuri vikingit tekivät siitä kauppapaikan.

http://viking.no/e/russia/

Käyttäjän tuomoluoma kuva
Tuomo Luoma

Tämä juttu nyt ei olekaan tarkoitettu miksikään tieteelliseksi saunatutkimukseksi.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

ja juuri siksi on paikallaan hieman oikaistaa ikivanhoja, vääriä hokemia.

Käyttäjän perttikostiainen1 kuva
Pertti Kostiainen

Eikös ne venäjällä saunoneet jo paljon ennen meitä?

Jouni Nordman

Sitähän ei ole todistettu, oppikoulu saavat saunomaan saunomisen ugrilaisilta.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Hyvää pakinaa tärkeästä aiheesta, joskaan omaa markkinointihenkisyyttään ei välttämättä olisi tarvinnut niin selkeästi tuoda julki, että itse suosittelee kirjoitustaan.

Totuuden nimissä on sanottava, että eivät ne erot kansallisuuksien suuntautumisessa eivätkä onnistumiset markkinoinnissa aivan niin selkeitä ja stereotyyppisiä ole kuin sisältö antaa ymmärtää, mutta pakina on sanan karikatyyriä, jossa tulee olla totuuden siemen pohjana, kuten tässäkin.

Käyttäjän TeroIln kuva
Tero Ilén

Tämä markkinoiti on suomessa totaalisesti pielessä yritysten rahoituksesta alkaen. Tekes rahoittaa vain tuotekehitystä ja kun tuote on valmis sitä pitää vain myydä ilman rahoitusta.

Tuotekehitys ilman toimivaa markkinointia on rahan haaskausta. Jokaista tuotekehitykseen käytettyä euroa kohti pitää olla 9 euroa markkinointiin.

Jukka Mäkinen

Sosialistisessa Suomessa kasvaneilla sosialismin sisäistäneillä tuntuu aina ensimmäinen ratkaisu ongelmaan kuin ongelmaan olevan lisää julkista rahoitusta.

Veronmaksajien rahoja ei missään tapauksessa pitäisi upottaa yksityisten yritysten markkinointiponnistuksiin. Siinä vaan monet markkinointikonsultit ja mainostoimistot roikkuisivat tississä kiinni ilman minkäänlaista vastuuta tekosistaan.

Yrittäisitte kasvaa markkinatalouteen, jos sitä markkinointia niin kaipaatte.

Käyttäjän TeroIln kuva
Tero Ilén

Teollisen yritystoiminnan käynnistäminen vaatii helposti satojatuhansia euroja rahaa. Pankit eivät rahoita yrityksiä ilman vakuuksia, harvalla yksityisellä on riittävästi omaa rahaa.

Valtio on jokaisessa yrityksessä suurin edunsaaja, joten valtion edun mukaista olisi laittaa alkavien yrityusten riittävä rahoitus kuntoon.

Käyttäjän MattiOlkinuora1 kuva
Matti Olkinuora

Noinhan se karkeasti on varsinkin jatkuvasti kiristyvillä kilpailuilla markkinoilla. Ilkeästi sanottuna Tekes investoi valtion rahoja ilman mitään tuotto-odotuksia suomalaiselle yhteiskunnalle.

Käyttäjän iitimo kuva
Timo Isosaari

Ja juuri tästä Teron kertomasta syystä saamme toistuvasti lukea, miten Suomessa kehitetty innovaatio on myyty ulkomaiselle yritykselle, jolla on laittaa haulia markkinointiin.

Jos jotakin päätetään tehdä, siihen olisi saatava heti kättelyssä kokonaisvaltainen rahoitus. Nyt sitä pitää ruikuttaa ropo kerrallaan byrokraattisen virkakoneiston läpi kehitysvaihe kerrallaan, eikä valmista tahdo syntyä millään.

Tosin myös markkinariskit ovat rajusti kasvaneet poliittisten riskien mukana. Jos sellaiset näivettävät jopa Nokian muutaman strategisen virhearvion ohella, niin kuka sen riskin sitten viime kädessä olisi halukas kantamaan?

Ilmeisesti ruotsalaiset, jotka ostavat Suomen teollisuuden pois suomalaisten poliitikkojen ulottuvilta.

Jukka Mäkinen

Ero on siinä että ruotsalaiset eivät ruikuta tai odota rahaa byrokratialta, vaan siellä toimii yksityinen markkinatalous joka hoitaa tarvittavan rahoituksen.

Riskin ovat halukkaita kantamaan ne jotka haluavat onnistuneesta riskinotosta seuraavat voitot.

Myyköön kehittäjä innovaationsa sille, joka on valmis siitä maksamaan, oli se sitten suomalainen tai kiinalainen.

Käyttäjän iitimo kuva
Timo Isosaari Vastaus kommenttiin #20

Totta.

Poliitikot ovat jättäneet toimivien rahoitusmarkkinoiden edellytykset täysin oman onnensa nojaan ja keskittyneet jakamaan yritysten (kaikesta huolimatta) aikaan saaman veropotin hyvinvointivaltion aikaisen yhteiskuntasopimuksen mukaisesti.

Kun yritykset ja kehittäjät alkavat reagoida, kuten kansainvälisiin markkinoihin tulee reagoida, häviää poliitikoilta rahoituspohja. Kansantalous ja yhteiskunta lakkaa hiljalleen olemasta, eikä sitä kyetä enää poliittisesti tai taloudellisesti ohjaamaan haluttuun suuntaan.

Vastaavan ilmiön kanssa kamppailtiin Suomen teollistumisen alkuaikoina ja silloin patruunat rakensivat pitkälti omavaraisia "konserneja", eli huolehtivat työntekijöidensä mahdollisuuksista pyörittää niin tehdastuotantoa kuin sen tarvitsemia oheistoimintoja.

Toinen vähälle huomiolle jäänyt seikka on, että Suomen teollistuessa kansainvälinen kilpailu oli nykyistä huomattavasti vähäisempää ja tuottavuuden kasvaessa markkinat on kyllästetty hyvin nopeasti, vaikka tuotteiden laadulliset ominaisuudet olisi heikennetty tieten tahtoen.

Hyvinvointivaltiorakenne ja sosiaalinen tasaaminen globaalissa markkinataloudessa on silkka mahdottomuus. Harkinnanvaraiset yritystuet tekevät siitä sosialistisen suunnitelmatalouden, joka on kyvytön kansainvälisessä kilpailussa.

Matias Härkönen

Allekirjoitan tämän täysin. Minulta on muutamaan kertaan (ruotsissa syntyneenä ja asuneena) usein kysytty, miksi ne ruotsalaiset saavat niin paljon paremmin myytyä tuotteitaan. Sanon aina, että se on se happy happy joy joy asenne.

Kun keksitään jotain, sitä hypetetään täysillä. Hype luo ympärille faneja ja muita hypettäjiä. Media innostuu ja kaikki uskoo tuotteeseen. Välillä mennään tietenkin päin puuta kaikesta hypetyksestä huolimatta. Mutta se ei lannista. Seuraavalla kerralla hypetetään enemmän ja jengi on taas messis.

Suomessa suuri osa innovaatioista on yhden miehen tai pienen porukan tekemiä. Avun vastaanottaminen tällaisessa tilanteessa koetaan jopa häpeälliseksi. Kuvitellaan että tuote kyllä myy itse itsensä ja itse osataan tehdä kaikkea. Muutamaan kertaan olen jopa ottanut yhteyttä muutamaan kaveriin ja ehdottanut yhteistyötä. Että edes markkinointimateriaali saataisiin kuntoon. Sähköpostiin ei edes vastata.

Käyttäjän needit kuva
Markus Tahvanainen

Vielä on mahdollisuus pilata tämä tärkeä ammattikunta, kohta myyjä ja edustaja tarvitsevat jonkun muovikortin muodollista ammattipätevyyttä osoittamaan. Vielä ei tarvita mutta pelkään että suomessa ensimmäisenä maailmassa tämä keksitään.

Käyttäjän perttupulkkinen kuva
Perttu Pulkkinen

Ovatko suomalaiset tottuneet ajattelemaan, että ensin hankitaan rahoitus, sitten keksitään idea jos keksitään, ja pitäisikö homman olla toisin päin? Tämä vain heittona tv nimim. "yks epätietoinen"

Reino Jalas

Nuo auringonlasku -aiheiset valokuvat alkaa pian olla koluttuna läpi. Melkein joka toinen on päässyt yläosan kuvakaruselliinkin mukaan.

Ehdotan siksi uudeksi ja ehtymättömäksi valokuvakilpailun aiheeksi suomalainen sauna. Ettei mene ihan kiville.

Reino Jalas

Meillä on oma suomenruotsalainen 5% kokoinen väestönosamme. Periaatteessa heidän pitäisi läntisenä verenperintönään olla hyviä kauppamiehiä.

Ruotsalaismallisen kepeätä ja iloista, sujuvasti kieliä osaavaa, maailman markkinointiväkeä.

Hallituksessa pitää vaan vaihtaa vientikaupan ministerien salkut osaavampien käsiin. RKP:n Carl Haglundista tehdään Ulkomaankauppaministeri, ja Lenita Toivakka saa hoitaa puolustusministerin virkahommat.

Pitäisi aika nopeasti lähteä kiukaiden, jäänsärkijöiden ja selluloosan vientikauppohen liikkeelle meilläkin.

Käyttäjän PerttiKannisto1 kuva
Pertti Kannisto

Suomenruotsalaiset osaavat vain myydä perimänsä varallisuuden pilkkahintaan ulkomaille, ja laittaa perimänsä veroparatiiseihin.
No, Suomea ollaan muutoinkin ulosmittaamassa parhaillaan !

Käyttäjän JuhaDubbe kuva
Juha Dubbe

Suomalaisilla on paljon oppimista ruotsalaisilta asenteen tasolla. Voihan olla, että ruotsalaiset jopa hyödyntävät suomalaista umpimielisyyttä kääntämällä sen tuottamia mielikuvia ja käsityksiä ylös alaisin esim. happy sucks = Happy Socks! Tervettä opportunismia kehiin!

Käyttäjän remppamies kuva
Olavi Ruohomaa

Voisiko Tuomo Luoma kertoa miten viisastelu suomenkielisellä keskustelupalstalla edistää suomalaisten tuotteiden vientiä.

Maailma, jota jutussa kuvaillaan saattoi olla osittain olemassa 1970-luvulla. Nykyistä Suomea ja suomalaisia se ei kuvaa.

Valitettävasti liian suuri osa suomalaista yritysjohtajista ja poliitikoista elää yhtä harhaisessa käsityksessä suomalaisten osaamisesta.

Käyttäjän JoannaValkeala-Haikara kuva
Joanna Valkeala-Haikara

Katselin Kalajoen upeita pohjoisia hiekkarantamaisemia ja ilman ollessa lämmin se vaan näyttää paratiisilta. Palvelut olivat kamalaa tasoa, kaikki oli suunnattu lapsille, ei mitään aikuisille. Meri nyt on yleisesti liian kylmä, muttei Kalajoelta löytynyt yhtään uima-allasta
tai porekylpyä, jossa voisi nauttia näkymästä. Erityisen hyvää ruokaa oli kumminkin tarjolla. Ei useat ihmiset nauti järjettömän kuumista ilmoista ja kohteen voisi muutamilla muutoksilla tehdä huippukohteeksi. Ei suomalaiset osaa kaupata omia juttujaan yleensä.

Käyttäjän MeritTukiainen kuva
Merit Kuusniemi

Niinpä. Olin viikonloppuna sukelluskurssilla Bostonissa ja tuli puhe sukellustietsikoista. Ohjaaja sanoi: "Yes, the best maker in the world of them is Suunto, it's a Japanese brand" . Oikaisin tietysti heti, mutta totesin että parhaimmatkaan suomalaiset yritykset eivät osaa profiloida brändiään niin että edes niiden käyttäjät tietäisivät missä maassa tuotteet on tehty tai firma siajitsee.

Matias Härkönen

Ongelma myös, että edes suomi ei ole osannut brändätä itseään ja harva tietää edes missä se on. Meitä luullaan joksikin köyhäksi kazakstanin naapurivaltioksi, sen sijaan että tiedettäisiin että meillä on ehkä maailman paras koulutus, toimiva infra ja korkein innovaatioaste.

Tosin jos joskus suomesta pääsee kertomaan, niin kuuntelijoille jää yleensä vain mieleen korkeat verot.

Käyttäjän karifa kuva
Kari Fagerström

Suomalainen vienninedistäminen on sitä, että kutsutaan lähetystön hyviä kavereita kokkareille ja jutellaan niille mukavia.
Ruotsalaiset kutsuvat potentiaalisia asiakkaita ja tekevät suoraan kauppaa heidän kanssaan.
Asenteissa on siis eroja !

Käyttäjän remppamies kuva
Olavi Ruohomaa

Kun täällä niin kovasti kehutaan ruotsalaisia myynti- ja markkinointihmisiä, voisitteko paluttaa mieleeni kuka oli se ruotsalainen, joka brändäsi Nokian. Angry Birdsin ruotsalaiset voimahamot eivät myöskään palaudu mieleeni.

Käyttäjän lueskelija kuva
Teuvo Valkonen

Tuomo Luomalta hyvä ja asian ytimeen osuva ploki. Täälläkin puheenvuorossa olen havainnut, että usein syyllistetään suomalaisten tuotteiden heikosta menestyksestä suomalaista suorittavaa porrasta (känsäkouria) liian korkeista työvoimakustannuksista.
Jos suomalainen paljon korkeapalkkainen johtava- ja markkinointisektori olisi yhtä ammattitaitoista, kuin hemmetin paljon pienimmillä palkkakustannuksilla puurtava, korkean työmoraalin ja ammattitaidon omaava ammattityöntekijä omalla sektorillaan, niin johan kauppa kävisi ihan toiseen malliin.
Kokeilkaapa rohkeasti suomalaiset synkän tiukkailmeiset johtajat, myynnin- ja markkinoinnin ammattilaiset jotain pääministerinkin markkinoimaa riemuhymyilakointia. Ehkä siinä piilee avain valoisampaan kaupankäynnin tulevaisuuteen.

Käyttäjän seppokalevi kuva
Seppo Turunen

Blogiin sisältyy keskeinen viesti myös elinkeinorakenteista Ruotsi vs. Suomi. Ruotsilla oli jo 90-luvun alussa kuluttajille suunnattuja kv-tason brändejä enemmän kuin meillä on nykyisin. Myös teollisuuden rakenteissa painotus toimittajaverkostoihin oli 90-lvun alussa 10 vuotta edellä Suomea. Nyt se ero on saatu kiinni - kiitos Nokian ja Koneen (yms) ja sen että Neuvostoliitto romahti.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset