*

tuomoluoma

Puolen miljardin polkupyöräsilta

Siinä se seisoo ylväästi havainnekuvassa, puolen miljardin polkupyöräsilta. Sää on kaunis ja silta komea, siitä ei meinaa edes todellista Helsinkiä tunnistaa. Sillalla saa nimensä historiaan. Se tulee toteutuessaan olemaan vihervasemmiston poliittisen vallan monumentti.

Perinteisessä sotastrategiassa pitää aina olla jokin voittamisen merkitys: pahan vihollisen voittaminen tai valtavan hieno visio paremmasta maailmasta. Punavihreä liike on käyttänyt taitavasti tätä vanhaa sodankäynnin oppia - niin rauhan ihmisiä kuin ovatkin. Mutta he käyvät täyttä sotaa. Vastapuoli vaan ei sitä noteeraa. 

Heille paha vihollinen on omillaan toimeentuleva autoilija. Visio paremmasta on 70-lukulaiseen sosialismin aatteeseen tukeutuva yhteiskunta, jossa kaikki toimii teoriassa hyvin. Jossa teoriassa pyöräillään -15 C pakkasessa 15 m/s sivutuulessa onnellisena töihin Helsingin keskustaan.

Keskustaan, josta kävelykeskustan aiheuttamien liikenteen logistiikkaongelmien vuoksi on kadonnut loputkin työpaikat ja merkittävä osa palveluluista. Mutta toki sinne fillarilla poljettuaan on runsaasti tilaa vaeltaa tyhjillä kävelykaduilla.

Missä ihmiset sitten ovat? No tietenkin paikallisissa ABC-keskuksissa. Lauttasaarelaiset Lauttasaaren ABC:ssä, Haagalaiset Haagan ABC:ssä jne. Siihenhän suomalainen ”markkinatalous” on pyrkinyt ja sitä on kaavoitettu viimeiset 20 vuotta.

Kaiken tulevaisuuden suunnittelun realismin pohjalla on sekin tosiasia, että viime vuosikymmeninä Suomesta on tullut Sellojen, Jumbojen, Prismojen ja Sittareiden maailma. Maailma, jossa kivajalkakaupat ja pienyrittäjät tapettiin ja itse ostoksensa maksavilla lapsiperheillä ei ole käytännössä muuta mahdollisuutta, kuin hakea viikon tarpeet peltomarketeista.

Mutta punavihervision mukaan uudet perheet haluavat asioida kaupungin ytimessä ratikka/polkupyöräyhteyden äärellä, alueella jossa tapahtuneen kehityksen jälkeen ainoa palvelu on norjalaisten omistama R-kioski, koska minkään muun yrityksen ei sillä alueella ole enää kannattavaa toimia.  

Ei siinä mitään, rakennetaan heille se puolen miljardin silta, jota pitkin ei pääse muualle kuin niemen kärkeen.

Vai kuka luulee, että kruunuvuorelainen perheenisä polkee poika tarakalla varustekasseineen harkkoihin… tai siis mihin harkkoihin, eihän siellä keskustassa mitään halleja ole. Ja takaisin tullessaan tuo kaupasta neljä kassia ostoksia fillarin sarvissa iloisesti roikkuen ja poika lätkäkasseineen tarakalla vinkuen… tai siis mistä, ei siellä keskustassa mitään marketteja ole.

Mutta vakavasti ottaen, kyse on todellakin puolen miljardin hankkeesta. Tampereella tehtiin juuri kaksi kertaa pidempi tunneli puolella hinnalla Kruunuvuorensillan budjetista.

Kruunusillat -hankkeesta kerrotaan ylpeästi, että siitä tulisi yksi maailman pisimmistä pelkkään joukkoliikenteeseen suunniteltu silta. Eihän kukaan helsinkiläinen veronmaksaja voi hyväksyä tällaisia ideologisia hankkeita kuulematta tolkkupäisiä perusteluja siitä, mihin tarkoitukseen ja yleiseen hyötyyn hänen rahojaan oikeasti käytetään?

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

15Suosittele

15 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (33 kommenttia)

Käyttäjän ZeiEizh kuva
Juha-Matti Hakala

Malmilta ytimeen tulee kyllä mentyä harvoin nykyään. Laivalta olen käynyt sukulaisia hakemassa, mutta esim. Stokkalla en ole käynyt vuosiin. Edellisestä forumin reissustakin on jo vuosi.
Kaupunkiin ei vaan enää viitsi ajaa ja siihen vielä älyttömät parkkimaksut päälle.
Bussi täältä kestää kauan ja juna kulkee vesivoimalla, en siis suostu ajaa sillä ja mielummin poltan vaikka renkaita.
Kruunusilta tämmöisenä ideana on kyllä semmoinen sitruuna, ettei toista ole. Turhuuksien muistomerkki tosiaankin.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Minusta sentään Malmilta pääsee aika kätevästi Hesan keskustaan junalla. En ota ressiä minkä voimin, kun sellaisella demonstraatiolla olisi vähäisempi vaikutus kun hyttysen pierulla. Bussillakin olen mennyt ja viime kerralla oli tosi mukava kuski, joka neuvoi kun kuljin minulle uutta reittiä, joten matka sujui lupsakkaasti.
Tääl kotokaupunkis en ole juuri keskustassa käynytsen jälkeen kun tunnelityömaa on pilannut reitin maisemat.
Tampereella en ole autoa tarvinnut, tietysti olisi mukava välillä päästä johonkin metsään mihin ei bussit kulje, esim Seitsemisen kansallispuistoon bongaaman vaikka niitä turkoosinvärisiä sieniä joita lähimaisemissani ei enää ole.

Käyttäjän ZeiEizh kuva
Juha-Matti Hakala

Näimpä. Se on meillä luontoihmisillä eri, että me emme kannusta luontoa tuhoomaan, missä vesivoima on pilannut anadromisten vaelluskalojen kannat.

Haaparousku? Mökillä Nokialla niitä ainakin on.

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

"...juna kulkee vesivoimalla..."

Ei sen junan kuljettamiseen ole käytetty kuin hitusen vesivoimaa jos sitäkään, siinä suhteessa voit ajaa rauhassa.

Toisaalla luin että henkilöautoliikenne sillalla aiheuttaisi liikennesumpun "mantereen" puolella ja siksi siinä ei voi kulkea henkilöautoja, tai niiden ajoa pitäisi rajoittaa maksuin ja puomein. Mikä tietenkin tekee hankkeesta vielä älyttömämmän.

Käyttäjän ZeiEizh kuva
Juha-Matti Hakala

Tiedän. Kyse onkin periaatteesta. Spåra ja resiina on no go mulle.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Tääl Tampereel Satu Hassi perusteli pitkässä puhessaan tunnelia pyörätien paranemisella!
Kokoomus tietty kannatti, demarit vastustivat mutta viime hetkellä neljä naista käänsivät takkinsa ja vaakaa kallistui nyt valmistuneena liikenneruuhkia keskustassa aiheuttaneen tunnelin puolelle.
Minusta olisi parempi demokratia jos tällaiset päätökset mietittäisiin järkeä käytteän loppuun asti, eikä vain puolivillaisesti ratkastaisi junttapelillä äänestemällä (ehkäpä kulissien takana uhkailulla, kiristyksellä ja/tai lahjonnalla tehostettuna, kuten monet tavalliset tallaajat epäilevät)
Siltojen kohdalla olisi otettava huomioon myös maisemalliset arvot.
Tammerkoskenkin yli jotkut haluaisvat vielä lisää siltoja, ettei kosken mustasta vedestä jäisi näkyviin enää juuri mitään.
Kai joku luulee, että kannellinen koski olisi maailmanperinnön arvon ansaitseva juttu!

Käyttäjän Taukovihko kuva
Timo Kilpiäinen

Tässä on harhaisuus niin korkealla, että ei mitään järkeä.

Valtuusto hyväksyi Kruunusillat äänin 63-6

KUKAAN KOKOOMUKSEN VALTUUSTORYHMÄSTÄ EI VASTUSTANUT SILTAA.

Ei kukaan.

Ja täällä Kokoomuksen toimija itkee vihervasemmiston perään.

Kannattaisi ihan oikeasti vetää faktat kuntoon ennen kuin inisee.

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto

Tunteiden laineet löivät korkealle, pejortatiivit sinkoilivat, kirjoittaja tuli soimatuksi. Ainoa, joka jäi tekemättä, oli tuon sillan järkevyyden perustelu. Kyllä se on yhä edelleen mahdollisimman kallis silta mahdollisimman vähäiselle liikenteelle.

Käyttäjän Taukovihko kuva
Timo Kilpiäinen

Mä en ole ollut päättämässä siitä sillasta, kun en Helsinkiläinen ole.

Sen sijaan mun mielestä siitä sillasta muiden puolueiden syyttäminen, kun samaan aikaan oma puolue kannattaa sitä yhtenäisesti on paskapuhetta ja harhaista typeryyttä ja vastuun pakoilua.

Sitä se on ja sellaiseksi sitä saa myös kutsua.

Käyttäjän VelluHeino kuva
Vellu Heino Vastaus kommenttiin #13

Tuomo vain vähän projisoi omia tunnetilojaan.

"Perinteisessä sotastrategiassa pitää aina olla jokin voittamisen merkitys: pahan vihollisen voittaminen tai valtavan hieno visio paremmasta maailmasta."

Hän tarkoittikin kokoomusta. Tätä on jatkunut jo kauan..

Käyttäjän tuomoluoma kuva
Tuomo Luoma

Terve Timo, vaikka kirjoittaisin että Kilpiäinen on hyvä tyyppi, niin löydät siitä varmasti jotakin negatiivista. Mukavaa viikonloppua!

Käyttäjän Taukovihko kuva
Timo Kilpiäinen

Mä olen järjettömän hyvä tyyppi.

Kirjoituksesi taas on harhaista typeryyttä.

Mistä Kokoomus on vastuussa Helsingin suurimpana valtuustoryhmänä?

Vai onko tämä taas sama kuin aikaisempi Sipilän polttoaineverojen nosto, josta siitäkin syytit Vihreitä ja Vasemmistoliittoa?

Koska ilmeisesti Kokoomus ei koskaan päätä mistään?

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Onko Luoma valtuustossa? Siin on kai tiukka ryhmäkuri tällaisessa rakennusgryndereiden etua ajavissa asioissa etenkin.
Onhan Kokomuksessäkin joitakin järkeviäkin ihmisiä, kuten ainakin melkein kaikissa puolueissa. Valitettavasti valtaemmistöllä näyttää olevan enemmän tai vähemmän tolkullisuus hukassa puolueessa kuin puolueessakin.

Jaakko Hovinen

Kokoomus on täynnä vihervasemmistoa. Kyllä, tiedän että se on eduskuntamme (toiseksi?) oikeistolaisin puolue. Tervetuloa Suomeen.

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

Kruunuvuorelta on hiukan turhan hankala matkustaa keskustaan tänä päivänä. Yhdellä julkisella liikennevälineellä ei pääse. Minä pidän sitä huonona asiana, mutta pidän sitäkin, että silta tehtäisiin vain ratikoita, kävelijöitä ja pyöräilijöitä varten. Kyllä sillalla pitäisi päästä muillakin liikennevälineillä liikkumaan.

Kuinka suurelle määrälle asukkaita silta todellisuudessa mitoitetaan? Onko siitä ollut puhetta?

Minulla asuu nyt kaksi läheistä Laajasalossa ja koen matkat sinne ongelmaksi, mutta miten matkat voisivat tulla helpommiksi? Olisiko muita ratkaisuja kuin nuo vihertävät? En aio vihreitä äänestää, sillä nyt Helsinkiä viedään heidän toimestaan kuin pässiä narussa. Minulle se ei kelpaa, vaikka monenlaista vihreyttä muutoin sisältyykin ajatuksiini.

Kivijalkakauppojen tuhoaminen on ollut myös virhe. En ymmärrä kepupolitiikkaa, joka ajaa joka paikkaan Selloja, Jumboja, Prismoja ja Sittareita. Pieniä kauppoja kaipaan yhä. Kepulaiset pysyköön Helsingin rajojen ulkopuolella vaikka Malmin lentokenttää asettuivatkin puolustamaan. Se ei minua saa keskustaa äänestämään.

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

"En ymmärrä kepupolitiikkaa..."

Jos katsot keitä istuu paikallisten SOK:iden hallintoneuvoksissa saamassa henkilökunta-alennuksia, ymmärrät paremmin. Ne samat jotka kaavoittavat ABC:t, S-raudat, S-marketit ja tekevät keskelle rondellin imemään liikennevirrat kyläkeskuksista, tai jotka kaavoittavat S-tuulivoimalat.

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

No juuri näin. Tuon kyllä ymmärrän liiankin hyvin ja siksikin vastavoimat heräävät.

Vihreille lämmitetään ja hiekotetaan pyörätiet ja hiukan syrjemmällä Helsingissä mummot vaeltavat lumisilla jalkakäytävillä, joita ei päiviin luoda. Toki kun valitin suoraan kaupunginjohtajalle niin tänä talvena on pikkuisen paremmin katumaksua vastaan jalankulkijan väyliä aurattu ja hiekotettu.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Onhan se vähän hankalaa päästä muuallekin Laajasaloon kun metrosta pitää bussiin vaihtaa varsinkin jos paljon kannettavaa.Kerran kirjamessuilta otin taksin, mutta aika tyyristä kun vielä jouduttiin harvinaisen pitkään seisoon jossain liikennevaloissa.
En ole perehtynyt ko. suunnitelmaan, mutta aina rantamaisemien menettäminen hirvittää. Asuin joskus Lauttasaaressa, jossa sukulaisperheellä oli asunto lähellä uutta ohitustietä Espoon puolelle...
Miten silta vaikuttaisi Laajasalon ympäripurjehduksen mahdollisuuteen ja nautittavuuteen?
Onks pakko aina saada lisää nopeampia kulkureittejä ristiin rastiin. Mielummin voisi vähentää kiirettä. Kauniiden maisemien katseleminen vaikka vain bussin ikkunasta ihmeesti
poistaa stressiä.
Ennen aina ihailin Näsijärven selkää vaituvissa valaistuksissa matkalla keskustaan. Nyt siitä suurelt osalta peittää maavalli.

Käyttäjän ReijoMatilainen kuva
Reijo Matilainen

"Kauniiden maisemien katseleminen vaikka vain bussin ikkunasta ihmeesti
poistaa stressiä.
Ennen aina ihailin Näsijärven selkää vaituvissa valaistuksissa matkalla keskustaan. Nyt siitä suurelt osalta peittää maavalli." Totta. Ja toinen puoli tästä yhdestä ennen maan kauneimmista tieosista on nykyään synkässä tunnelissa.Pispalan kautta on nykyisin kuljettava, tuli ruuhkia tai ei, ettei mieli täysin mustu.

Käyttäjän VilleVarjo kuva
Ville Varjo

Kait sentään hait noihin päätöksiin muutosta oikaisuvaatimuksilla?

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen

Autoiltavat hypermarketit nyt vain ovat ylivoimaisia. Muksujen kanssa voi hakea viikon sapuskat ja samalla vaipat, kuteet ja pesuaineet. Olisihan se kiva jos Tälläisiä olisi lähempänäkin, kun keskustassa kuitenkin asuu sitä porukkaa. Nyt saa ajaa kehäteille asti.

Keskustan sijaan Jumbo myy eniten. Vaikka siellä ei asu ketään. Ihmisten preferenssit olisi kiva huomioida kaupungin suunnittelussa. Ja esimerkiksi myyntimäärät ovat aika objektiivinen mittari.

Käyttäjän ReijoMatilainen kuva
Reijo Matilainen

Hyvä kirjoitus. Mutta kyllä kokoomus voidaan jossain määrin lukea kuuluvaksi myös tähän vihervasemmistoon. Täällä omassa kaupungissani kokoomus ja vihreät muodostavat uuden aseveliakselin joka ajaa kaupungin kehitystä juuri siihen suuntaan josta kirjoitit. Autioituva keskusta tulee tulevaisuudessa olemaan yksi suuri bussi-ja raitiotieasema jossa kaikki ovat menossa johonkin muualle kuin missä ovat.

Käyttäjän hautakangas kuva
Ville Hautakangas

Kruunuvuorenrannasta pääsee autolla keskustaan nytkin, ja aivan erinomaisesti. Hertsikan kautta Itäväylälle, ja siitä sitten päristelee Sörnäisten rantatietä muutaman sata metriä, niin onkin jo Kruunusiltojen tulevassa länsipäässä.

Kun sillat valmistuvat, tuon matkan voi päästä pyörällä tai joukkoliikenteellä lähes yhtä nopeasti. Tuskin kokoomuspopulistinkaan mielestä on toivottavaa, että ne tuhannet uudet asukkaat tulisivat kaikki tukkimaan autoreittejä?

...

Itse lähden näiltä istumilta lastaamaan muutaman sata kiloa vaalikampanjamateriaalia autoni perään, ja suuntaan niiden kanssa keskustaan. Ja toivon nimenomaan, että mahdollisimman moni muu käyttäisi joukkoliikennettä tai lihasvoimaa - se tekee autoilustakin jouhevampaa.

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen

Tuo on totta. Leireissä puolustetaan mielellään vain sitä omaa liikkumismuotoa. Vaikka kannatankin sujuvan henkilöautoliikenteen järjestämistä (ihan jo siksikin että tulevaisuuden robosähköautot eivät mahdu fillarikaistoille), kevyen liikenteen sujuvuus ja houkuttelevuus on erityisesti myös henkilöautoliikenteen sujuvuuden edellytys. Joukkoliikenne on loistava juttu kaksi kertaa päivässä parin tunnin ajan. Lopun ajasta se tekee niin kamalaa persnettoa että hirvittää.

Käyttäjän hautakangas kuva
Ville Hautakangas

Fillarikaistoille mahtuvat nykyajankin sähköpyörät ja myös sähkökinnerit sun muut nojapyörät. Monelle kevyen liikenteen väylälle pääsee myös sähkömopolla.

Sähköinen henkilöautoliikenne tulee aikanaan kilpailemaan sähköisen kevyen liikenteen kanssa, ja edelleen kevyt liikenne pystyy kuljettamaan enemmän ihmisiä pienemmässä tilassa.

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko

http://www.jkauppi.fi/pakkasen-purevuus/

Totta vieköön! Viisitoista metriä, viisitoista miinusastetta. Oheinen kylmyysdiagrammi vahvistaa, että niissä olosuhteissa pyöräilijän on syytä vaatettaa itsensä kunnolla poskipäitä myöten. Mutta 500 000 000 euron satsaus suorastaan velvoittaa liikkumaan lihasvoimalla sitä varten rakennetulla sillalla.

Ai niin. Välillä voi käyttää raitiovaunua. Eikä koko ajan ole talvi. Ja onhan sillan käyttöikä varmasti melko pitkä, pitempi kuin ennuste nuorimmillekaan kaupunginvaltuutetuille. Kun ilmasto vuosi vuodelta lämpenee, pakkasetkin hellittävät.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Kannattaako sen maahan kaatuneen maidon perään itkeä? Alkuperäinen virhe oli säilyttää Helsingin ydinkeskusta logistisesti toivottamassa niemen nokassa. Megalomaanisilla virheillä näyttää olevan kova hintansa. Vuosikymmenestä toiseen.

Käyttäjän uninenmies kuva
Tuomo Niemelä

Ulkopaikkakuntalainen luulee helposti tätä kirjoitusta lukiessaan, että se yksi kilometrin pituinen silta todella maksaa 400 milj. euroa. Mutta onneksi oli jutuissa sellainen vaalitoleranssi.

anita frisk

Havainnekuvat ovat mainoksia joilla saadaan myytyä tuotetta tai aatetta, eivät sen kummempia. Hesarissa oli muuutama päivä sitten valaiseva kuvavertailu tornitalosta: miltä se tulee näyttämään ja miltä se nyt sitten valmistuttaan oikeasti näyttää. Aikamoinen ero.

Siltaa on perusteltu mm. sillä, että Laajasaloon aiotaan rakentaa paljon uusia asuntoja. Hyvä niin. Mutta veikkaanpa, että niistä asunnoista tulee yhtä kalliita kuin Kalasataman ja Jätkäsaarenkin uudisasunnot, joten eiköhän sinne enimmäkseen autonomistajia tule. Ja kun (miehellä) auto on, sitä myös käytetään työmatkoihin. Miten sillan rakentaminen helpottaa tulevaa autosumaa Laajasalosta keskustaan? Kannattaisi valtuutettujen mennä tutustumaan työmatka-aikoina sukupuolijakautumaan julkisissa. Miehiä n. 20 % epätieteellisten kymmenien vuosien havaintojeni mukaan, tuskinpa ne loput 80 % pyöräilevät.

Jos tätä typerää ideaa on myyty 500 miljoonalla - huima summa turhasta - kannattaa tarkastella näitä muita lähiaikojen suuria julkishankkeita. Länsimetro, stadion, musiikkitalo, keskustakirjasto, etc. Budjetit tehdään tarkoitushakuisesti alakanttiin että idea saadaan läpi ja sen jälkeen piikki taivaaseen onkin auki koska pakko on saada valmiiksi kun niin pajon rahaa on jo työnnetty kohteeseen. Urakka-aikataulut eivät pidä, koska tilaaja on ilmeisesti tehnyt niin sinisilmäiset sopparit ettei sanktioita ole.

Työllisyyteenkin on viitattu. Eiköhän tuokin balttien ja puolalaisten voimin nouse. Mutta yhteistä EU-kansaahan olemme.

Seuraava kuprua odotellessa.

Käyttäjän MerjaRsnen kuva
Merja Räsänen

Kruunuvuoren sillan nykyinen rakentamismalli kevyelle liikenteelle ja raitiovaunuille on hyväksytty monen väännön jälkeen Helsingin kaupunginvaltuustossa äänin 63 - 6. Eli silloin olisi pitänyt vaikuttaa etukäteen rakentamissuunnitelmiin. Valtuustossa on ollut 63 puolustajaa tälle vihervasemmiston monumentille ja 6 reipasta vastustajaa, mikäli pitää paikkansa. Kokoomus on ollut hallitsevin koalitio valtuustossa, kun suunnitelmia hyväksyttiin. Heitä oli enemmän kuin nuo 6. Muistelen kyllä päätöstä vähän pienemmällä äänierolla.

Käyttäjän VilleVarjo kuva
Ville Varjo

Näin on, eli koko alkuperäinen blogi on tavallaan nyt myöhässä. Varsinkin jos kirjoittaja ei ole edes käyttänyt kaikkia oikaisuvaatimusmahdollisuuksia.

Käyttäjän JaakkoWilenius kuva
Jaakko Wilenius

Blogisti kyllä puhuu asiaa. Toinen asia on sitten se, että ketkä kaikki siltaa tarvitsevat. Onko oletus se, että koko Laajasalo käy duunissa keskustassa tai heidän on mentävä työpaikoilleen keskustan kautta? Keskustan työpaikat vähenevät koko ajan. Digitalisaatio tulee vähentämään kunnallisia ja valtiollisia työpaikkoja. Hallinnolisia, logistisia ja myynnillisiä työpaikkoja siirtyy pois keskustasta. Myös kaupat siirtyvät enenevässä määrin rakenteilla oleviin ja jo valmiisiin kauppakeskuksiin. Jos arki-iltaisin käy keskustassa, niin hyvin tyhjää on kaupoissa. Kauppakeskuksissa sen sijaan kuhina käy. Pelkästään joukkoliikenteeseen ja pyöräilyyn panostava kaupunginvaltuusto näivettää Helsingin keskustan. Busseilla pääsee ihan mainiosti Herttoniemeen ja siitä metroon. Mikä hinku ylipäätään on tunkea kaupunkia merelle ja saaristoon kun lääniä riittää vaikka kuinka paljon idässä, lännessä ja pohjoisessa. Jätetään saaristomme virkistysalueeksi ja rakennetaan talot sinne, mihin on järkevää ja edullisempaa ja johon saa liikenneyhteydet rakennettua helpommin. On aivan yksi hailee miten se tapahtuu kuntarajojen osalta.

Käyttäjän markkusalomaa kuva
Markku Salomaa

Hieman on plogistilla epätarkkuutta. Lienee vaalit painaneet argumentointia. Itse keksin uuden tavan rahoittaa siltaa.

http://markkusalomaa.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2326...

Helena Dworeck

On yleisesti tunnettua että rakennushankkeiden hinnat kohoavat alunperin suunnitellusta - siksi "puolen miljardin" sillasta puhuminen on ymmärrettävää. Totuus on kuitenkin tällä hetkellä se, että suunniteltu hinta alkamattomalle sillalle on 260 miljoonaa, jota suosittaisin tässä vaiheessa käytettäväksi, ettei ihmisiä harhaanjohdettaisi.
Polkupyöräsilta - kyllä. Mutta myös kävely ja raitiovaunusilta. Älä petkuta ihmisiä huimilla otsikoillasi. Puolen miljardin polkupyöräsilta vs. 260 miljoonan kevyen- ja julkisen liikenteen silta - kyse ei ole samasta asiasta.

Toimituksen poiminnat