tuomoluoma

Helsinki – moderni kaupunki vai ideologiaviidakko?

Kukaan, puoluekannasta riippumatta, ei ole tyytyväinen Helsingin nykyiseen rakentamisen ja liikennesuunnittelun tulokseen.

Niin. Se on tehty politiikalla, ei arkijärjellä.

Vai voiko joku liikennesuunnittelusta vastaava sanoa lapselleen, että mennäänpä kuule katsomaan Länsiväylän ruuhkia, ne ovat isin aikaansaannoksia?

Saako kukaan liikennesuunnittelusta vastaava töitä Suomeen tulevalta Amazonilta kertomalla, että aika paljon minun ansiostani Helsingin katutyöt ovat niin huonosti koordinoituja, että se haittaa ihan kaikkien helsinkiläisten elämää?

Ja sama linja jatkuu.

Arkijärjetöntä toimintaa ei edes yritetä perustella millään faktoilla, vaan pääkeinona on toisen osapuolen syyllistäminen.

Lähden aamuisin Helsingistä viinaturisteja kuljettavan isopäätöisen lautan vierestä alle 100 g/km kuluttavalla pienipäästöisellä autollani hoitamaan töitä, joiden tekeminen ei joukkoliikennettä käyttämällä onnistu. Siitä huolimatta olen mielikuvissa ilmastopahis.

Ja autolla lähden aika monta kertaa siksi, että pääkaupunkiseudun rakentaminen on tähänkin saakka ollut pelkkää politiikkaa. Ja h…tin huonoa sellaista.

Pk-seudun alueen liikenne- ja rakennuspolitiikka perustui aikanaankin samanlaisen ideologiseen höttöön kuin nykyään. Jokaiselle kolmelle kaupungille rakennettiin omat keskustat sekä teollisuusalueet ja kaupan päällisiksi vielä asukkaille keskelle peltoja markettikeskukset.

Liikenneyhteydet niiden väliin unohdettiin rakentaa kokonaan. Nyt sitten nämä samat ideologiset valeinsinöörit ovat keksineet, että ihmisten pitäisi hoitaa asioitaan tässä 50 km:n kehän keskus- ja liikepaikkahimmelissä joukkoliikenteellä.

Siis sillä jota ei edes ole?

Ja sitä olematonta joukkoliikennettä yritetään pakottaa käyttämään kieltämällä tai vaikeuttamalla muuta liikennettä?

Yritä nyt sitten tässä ideologiaviidakossa hoitaa jokapäiväisiä asioita.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

10Suosittele

10 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (16 kommenttia)

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto

Työpaikalla välillä käydään keskustelua siitä, pitääkö toimarin olla toimialan ammattilainen vai ei. Yhden mielipiteen mukaan ei ravitse, johtajan täytyy vain johtaa toimilan asioita tuntematta ja niitä ymmärtämättä. Käytännön näytöt moisesta politiikasta ovat kyllä olleet tavattoman huonoja. Helsingissä tätä kaupunkiympäristön toimialaa johtaa nyt laulunteon ammattilainen.

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen

Jaakko, veit sanat suustani. Riimittäjä, joka ei yritä olla edes valeinsinööri.

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen

Sanoittaja syrjäytti Hannu Seppälän, joka oli sentään maankäyttöalan diplomi-insinööri!

Käyttäjän beige03 kuva
Risto Laine

Ja kohta rajoilla on pääsymaksut. Onnex Jopolla pääsee ;)

Pekka Iiskonmaki

Helsinki on rakennettu helvet... rumaksi kaupungiksi, vaikka paikka on kaunis.

Keskellä kaupunkia on korpialue vähävaraisille metsäsuomalaisille.

Ei Suomea muutenkaan ole rakennettu ihmisille, vaan verovelvollisille.

Kaikki lahjattomat ja muodollisesti pätevät kasaantuvat julkiselle sektorille koheltamaan.

Helsingistä etelään n. 80 km on kaunis kaupunki, kun jätetään laskuista CCCP-rakentamisen aika, joka jatkuu Suomessa.

Käyttäjän demoni kuva
Liisa Polameri

"Lähden aamuisin Helsingistä viinaturisteja kuljettavan isopäätöisen lautan vierestä alle 100 g/km kuluttavalla pienipäästöisellä autollani hoitamaan töitä, joiden tekeminen ei joukkoliikennettä käyttämällä onnistu. Siitä huolimatta olen mielikuvissa ilmastopahis."

...kun valta siirrettiin suuryrityksille ja vastuu yksityisille kansalaisille.

Rakennettiin infrastruktuuri joka pakottaa kuluttamaan ja syyllistetään kuluttaja.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Kyllähän siellä on tosiaan käytössä tyyli ihan kuin Arkadianmäellä: tarvittaessa "muunneltua totuutta" ja kauniita perusteluita vaihtoehtojen selvittämiseksi silloin kuin se sopii omalle agendalle.
http://kalevikamarainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2...
http://kalevikamarainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2...

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän VelluHeino kuva
Vellu Heino

Ai että..täysin ideologian varassa uiskenteleva alkaa nassuttamaan ideologioiden käytöstä arkisiin asioihin. Silloin ollaan varmaan lähellä ratkaisua,kun voi itseään katsoa kriittisen sokeasti.

Käyttäjän PetriHmlinen1 kuva
Petri Hämäläinen

Mitä muuta voi odottaa kaupungissa, jota Vihreät johtavat ja missä Kokoomus keskittyy rahan tekemiseen itselleen?

Vihreät on vallankumouksellinen liike, joka perustuu utopistiseen idealismiin. Onnellisuuteen harhaisen kuplan sisällä.

Reaalimaailma näyttäytyy kansalaisille painajaisena.

Aivan kuin Neuvostoliiton kommunismissa.

Pekka Iiskonmaki

#9
Vihreät haluaa metsäalueet kaupunkeihin ja siten helvet... pitkät siirtymät paikasta toiseen, joka todella saastuttaa.

Kyllä Suomessa korpea riittää, jos veri vetää sinne.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Mikä mahtaa olla se Helsingin kokoinen kaupunki, jossa nämä asiat toteutuvat paremmin? Vähän tulee tunne ettet taida olla joukkoliikennettä olla edes yrittänyt käyttää - melkoinen määrä ihmisiä sitä hyödyntää ja vihdoin sen Länsiväylänkin liikenteen kasvu saatiin taittumaan metron myötä.

Arvostelua riittää ja kertomasi mukaan asut lähellä laivojen lähtöpaikkaa, joka tarkoittanee Skattaa ja Länsisatamaa. Ei ole siten ihme, että muutama muukin auto on samoilla seuduilla. Mitähän ne ratkaisut ovat, jolla peltilehmällesi saadaan vapaata baanaa kulkea?

Pekka Iiskonmaki

#11
Helsinki on hieman yli 600 -tuhannen keskisuuri kaupunki, jossa on keinotekoisen pitkä matka joka paikkaan ja helvet... rumat rakennukset.

Kantakaupunki on melkoisen hyvin suunniteltu autonomian aikaan.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

New York on Helsinkiä aika monta kertaa suurempi kaupunki.
https://en.wikipedia.org/wiki/New_York_City
https://en.wikipedia.org/wiki/Helsinki

Siellä on Pisara-rataa vastaavalle yhteydelle löydetty 137 vaihtoehtoa (s. 5 ja 6), kun Helsingissä vaihtoehtoina ovat olleet Pisara tai ei mitään.
http://www.hudsontunnelproject.com/documents/repor...

Eli Helsingissä asiat toteutuvat paljon huonommin suureen maailmaan verrattuna.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Aika erikoisella perustelulla niputat koko joukkoliikenteen tila ja päädyt toteamaan huonosta toteutumisesta.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #14

Saattaapa olla erikoinen, mutta kertoo tuhlailevasta tyylistä, joka on huono. Eikä tyyli edes rajoitu tuhlailuun yhdessä hankkeessa vaan muun muassa "vaihtoehtoisiin faktoihin".
http://kalevikamarainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2...
https://helsinginmetro.wordpress.com/2018/09/29/ei...

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän bionavigaattori kuva
Veikko Hintsanen

Hyvä kysymys: "Helsinki – moderni kaupunki vai ideologiaviidakko?"

Helsingin nykyisen liikennejärjestelmän suurin, kallein ja poliittisin kehittäminen alkoi varsinaisesti vuosituhannen alussa jolloin valtio päätti miljardi tukien avulla ensin rakentaa Vuosaaren sataman ja sille oman maaliikennejärjestelmän (80 liikenteestä kotimaahan rekoilla/20 raiteilla).

Syyksi ilmoitettiin kantaHelsingin asuntopula ja sille tarvittavat uudet asunnot .

Samalla tehtiin automaatti joka syöttää itse itseään.
Mutta millä kustannuksilla.

Otetaan esim. kontti liikenne . Maailmalla vv. 2007 -2017 konttimäärät ovat kasvaneet meriliikenteessä 63% Suomessa vähennys on ollut 3 %

Eli satamissa kilpailu on ollut nollasummapeliä, jossa Helsingin kautta kulkeva osuus on kasvanut Vuosaaren ansiosta 12% ja esim. Hamina Kotkan konttiliikenne vähennys on ollut 14% .

Ja poliittisesti on valittu tie jolla Helsinki , tavara liikenneyhteyksiä edelleen kehitetään, ja suunnitellaan muun maan kustannuksella.

lähemmin mm sivustolla www.sisävesi.fi jossa mm vaihtoehto ns "Suomi on saari" tavaraliikenne strategialle perustellaan

Käytännössä em. tarkoittaa että sisämaan maantieliikenteen vaihtoehto -laivaliikenteesä vähentäisi mm Helsingin sataman käyttöä(liikenteen kehittämistarvetta) jopa 30% ,samalla vähentäen jokaisen tonnikm osuudella liikenteen päästöjä 80 g/tonnikm:sta , alle 8g/tonnikm:iin ja siirtäisi kokonaisuudessaan jopa noin 30 miljoonan vuositonnin määrän satamatöitä,liikenteen hallintaa ja noin 4-500 000 kuorma autollista järvi Suomen ja rannikon välillä paikallisliikenteeksi.

Viite: https://ec.europa.eu/transport/themes/strategies/2...

Toimituksen poiminnat