Maine ei parane mainostamalla – edelleenkään!

Iltasanomat on-linen
pääjuttu oli tänä aamuna ”Fortum hyllytti nolon mainoksen” ja juttu nro neljä
oli OP-Pohjolan mainokseen viitaten ”Salavarakkaat”. En tiedä ovatko tällaiset
otsikot laiskuuden vai tyhmyyden seurausta? Vai molempia? Fortumin toimitusjohtajan
mukaan yritys on sijoittanut viime vuosina liiketoiminnan kehittämiseen yli 400
miljoonaa. Missä se näkyy? Jos perisuomalaisen yrityksen omilla markkinoilla
panostukset näkyvät vain johdon nousseina palkkioina, pitäisikö silloin
asiakkaan olla nöyrän kuuliainen ja kiitollinen? 

 

Jos tässä maailman
tilanteessa ja tulevan suhdanteen alla esim. pankit tekisivät itseään
kehuvan ja katteettomia lupauksia antavan mainonnan sijasta relevanttia
viestintää ja toimenpiteitä, sen sanoma olisi: 

”Huomasimme, että meillä on asiakaspalvelu päin sanommeko mitä, sen vuoksi
tulemme panemaan mainosrahamme sen parantamiseen.”

 

”Huomasimme myös, että
EU:n testaamat taseemme eivät todellakaan ole pankkikriisin kestäviä johtuen
tasekikkailusta, ristikkäisistä omistuksista sekä valtion ja kuntien
takauksista. Hoidamme asian kuntoon, ettemme synnyttä sellaista konkurssiaaltoa
kuin 90-laman aikana.”

 

”Emme myöskään pysty
emmekä halua rahoittaa pienyrittäjyyttä, vaikka se on välttämätöntä Suomen
tulevaisuuden kehitykselle. Lähdemme kentälle kuuntelemaan teitä hyvät
yrittäjät, jos vaikka oppisimme jotakin.”

 

”Erityisesti meidän
täytyy myöntää, että emme oppineet 20 vuotta sitten mitään, vaan annoimme
bonuksiin sokaistuneiden johtajiemme taas houkutella perheet asuntovelan ansaan
ylisuurilla lupauksilla ja liian lepsuilla luottokriteereillä. Näiden asiakkaiden tuska tulevina taantuman vuosina riipaisee meitä erityisesti.”

 

”Olemme niin
häpeissämme, että emme kehtaa mainostaa, hyvä kun kehtaamme edes käyttää
itsestämme sanaa pankki ennen kuin saamme asiamme kuntoon.”

 

Yrityksien jokapäiväisestä
käytännön elämästä eristäytyneet markkinointi- ja viestintäosastot puhuvat
asioista, jotka eivät vastaa todellisuutta ja luovat mielikuvia, joita edes oma
myynti ei pysty ymmärtämään saati sitten asiakkaat. Unohtaen, että
nykyisessä mielikuvatalouden maailmassa, rajussa globaalissa kilpailussa
luottamuksen merkitys korostuu yhä enemmän.

 

Luottamus syntyy hyvästä
palvelusta, rehellisyydestä ja ihmisten hyvästä kohtelusta – siis ei vain
asiakkaiden, vaan kaikkien yrityksen sidosryhmien. Luottamus on nyt olennainen
osa yrityksien menestyksessä ja yrityksestä luotettavan tekee maine. Maine
syntyy julkisuudessa ja julkisuudesta, ei markkinointiosastoilla. Ja julkisuus
muuttuu joka päivä. 

 

Maine on kallis ja hidas rakentaa,
mutta sen voi menettää hetkessä. Mainetta ei voi varastoida, vaan se pitää
ansaita yhä uudelleen. 80-luvun Nesteen maine ei auta yhtään eikä missään
2010-luvun Fortumia. Maine on ennen kaikkea strateginen ja ylimmän johdon asia,
joka syntyy ihmisten odotusten ja heidän kokemansa todellisuuden välisestä
suhteesta. ”Luotettavaa sähkön toimitusta Hangosta Utsjoelle”,  ei ole missään suhteessa todellisuuteen, kun
sitä Lopella kynttilän valossa patteriradiosta kuuntelee.

 

Imagon voi kiillottaa ja brändin
voi rakentaa, mutta maine pitää ansaita – ei puheilla, vaan teoilla.

 

tuomoluoma

Olen helsinkiläinen liike-elämän pitkän linjan ammattilainen. Minulla on ollut tilaisuus olla monessa mukana, kohdata elämää ja sen monimuotoisuutta monelta eri kantilta. Eniten minua kiinnostaa ympäröivän maailman muutos: miten pystymme luopumaan vanhoista tavoistamme ja saavutetuista eduistamme, kun joudumme kohtaamaan aivan uudenlaiset olosuhteet elää ja tehdä töitä.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu